Nemzetközi információk alapján az elmúlt időszakban több olyan külföldi eset fordult elő, amikor ismeretlen kiberbűnözők a koronavírussal összefüggésben, arra való hivatkozással – ennek kapcsán például információk elérését felajánlva vagy éppen szájmaszk, illetve valamilyen gyógykészítmény megvásárlását kínálva – bankkártya- vagy bankszámla-adataikat, illetve az ahhoz tartozó különböző azonosítókat, PIN-kódot próbáltak kicsalni pénzügyi ügyfelektől – tájékoztatott a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

Közölték, előfordulhat, hogy a csaló elektronikus leveleket hivatalosnak látszó (akár külföldi székhelyű) egészségügyi intézmények nevében küldik ki. Nem zárható ki az sem, hogy e levelekhez olyan csatolmányok is kapcsolódnak, amelyek megnyitása kémprogramokat, esetleg zsarolóvírusokat telepít az adott ügyfél számítógépére, mobiltelefonjára. E levelek vagy éppen internetes oldalak, tartalmak egyetlen célja, hogy pénzt és/vagy információt csaljanak ki a gyanútlan áldozatokból.

Az ilyen típusú üzenetekre az elmúlt napokban a Nemzeti Kibervédelmi Intézet is felhívta a közvélemény figyelmét. Nemzetközi kiberbiztonsági cégek pedig a koronavírussal kapcsolatos megtévesztő adathalász honlapokat, elektronikus leveleket a leginkább fenyegető online biztonsági kockázatnak nevezték az ügyfelek számára. Ez év januárja óta több száz olyan, a koronavírushoz kötődő – megtévesztésként a járványról egyébként hitelesnek tűnő információkat is közlő – weboldal jött létre világszerte, amelyet az internetbiztonsági szakértők kártékonynak vagy gyanúsnak minősítettek.

A jegybank felhívta a figyelmet arra: ha az ügyfelek a csaló elektronikus levelekre válaszként vagy a megtévesztő honlapokon megadják bizalmas banki adataikat, rendkívül súlyos kockázatnak teszik ki magukat. A megszerzett azonosítók révén a kiberbűnözők – bankkártyával vagy átutalással – pénzt emelhetnek le bankszámlájukról.

Célszerű az ilyen típusú levelek feladóját, s a problémásnak tűnő honlapok üzemeltetőjét előzetesen alaposan ellenőrizni, s gyanú esetén nem megnyitni a csatolmányokat, linkeket, hanem azonnal törölni, megszakítani a kapcsolatot. Soha senkinek nem javasolt megadni elektronikus üzenetben a bizalmas banki adatokat. Ezeket egyébként semelyik hivatalos vagy piaci intézmény – egyebek közt a magyarországi bankok és az MNB sem – kéri el soha elektronikus levélben.

Ha egy ügyfél esetleg mégis kiadta banki azonosítót, célszerű azt haladéktalanul bejelentenie saját hitelintézetének.